Alle categoriëen

Informatie

Kleurenpsychologie

Kleurenpsychologie

Wist je al dat kleurenpsychologie impact heeft op het aankoop gedrag van mensen. Het koopgedrag is voor 93% visueel bepaald en kleuren spelen hier een grote rol in. Iedere kleur roept een ander gevoel bij mensen op. Het is dus belangrijk dat je de juiste kleuren kiest. Maar welke kleur past bij jouw bedrijf? En wat voor gevoel wil jij bij de mensen oproepen?

Verschillende kleuren

Het is echt waar we worden beïnvloed door kleuren. Ook al hebben we dat zelf vaak niet door. Hieronder staat een overzicht met 8 kleuren en het gedrag dat het oproept bij mensen. De rode kleur geeft energie, verhoogt de hartslag, creëert urgentie en wordt vaak gebruikt als iets in de uitverkoop is. Bekijk welke kleuren jij gebruikt en passen deze bij jouw bedrijf? Bekijk de gehele infographic.

Kleurenpsychologie en consumenten

Kleurenpsychologie gaat nog een stapje verder, namelijk het heeft ook invloed op de manier van aankopen. Hieronder staan drie verschillende soorten kopers namelijk: impulsieve kopers, kopers die letten op hun budget en traditionele kopers. Mac Donald’s is hier een goed voorbeeld van. Zij maken gebruik van de kleur rood om in te spelen op impulsieve aankopen. “Je hebt eigenlijk geen honger maar als je langs de Mac Donald’s komt begint je maag toch te knorren”. Weet jij al welke kleuren jij gaat gebruiken voor jouw reclame? Lees in onze blog over kleurverschillen, wat je allemaal moet weten bij het bestellen van drukwerk.

Jouw bedrijfslogo in de goede kleur?

De kleuren die worden gebruik voor een logo zijn ook erg belangrijk. Het logo blijft namelijk in het brein hangen bij de mensen en als ze aan het logo denken moeten de juiste emoties worden opgeroepen. De bedrijven die hieronder staan hebben nagedacht over welke kleuren zij in hun logo hebben verwerkt. Zo gebruikt Fanta vooral een oranje kleur om een vriendelijke uitstraling te hebben en een vrolijk gevoel bij mensen op te roepen.

Bekijk voor meer informatie ook het artikel van Wouter Kleinsman en zie hoe hij omgaat met kleurenpsychologie.

DrukwerkExpert helpt je graag met het samenstellen en ontwerpen van jouw drukwerk.